Bröd

Igår bakade jag bröd efter det att jag varit på gymmet.
Såg det på en blogg och var tvungen att prova.
Och ja, det vart supergott så jag ska dela med mig av receptet.
 
LÅNGPANNEBRÖD (16 bitar)
1 pkt jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl solrosfrön
7 dl vetemjöl
5 dl rågsikt
 
1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, solrosfrön, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
 
2. Klä en långpanna, ca 30x40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare ca 30 min. När det jäst färdigt skär du upp den i fyrkanter, använd en pizzaslize.
 
3. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0